2021-ben startol a Page Experience, a felhasználói élmény!​

Tavaly jelentette be a Google, hogy egy új algoritmust fog bevezetni idén, mely célja a felhasználói élmény növelésének elérése. Ha fontos számodra, hogy a későbbiekben se csússz le az organikus keresési lista helyedről, érdemes tovább olvasnod figyelmesen! Ismerd meg velünk a Page Experience-t!

Felhasználói élmény javítása az oldalon

Nem vitatott tény, hogy egyre több időt töltünk az interneten és ez csak tovább fog fokozódik. A Google éppen ezért szeretné, hogy a felhasználók minél könnyebben tudják kezelni a különféle weboldalakat, így a felhasználói élmény magasabb szintet érne el.

Tablet ikon

Ne legyen többé, hogy befagy egy oldal..

Kattintásra azonnal történjen valami, várakozás nélkül..

Az oldal ne ugráljon le-föl különböző okok miatt..

Tehát egy felhasználó se legyen ideges a weboldal használata során.

Valljuk be őszintén, ez egy igen jogos és érthető elvárása lesz a továbbiakban a Google-nek, azonban az algoritmus bevezetéséig fel kell rá készülni, hiszen sok munkát fog ez jelenteni a UX webdesign és programozók számára a jobb felhasználói élmény elérése érdekében.

Ismerd meg a Page Experience Core Web Vitals mutatóit a felhasználói élmény javítására!

Egyértelmű, hogy a felhasználók sokkal jobban szeretik azokat az oldalakat, amelyeket könnyebb és élvezetesebb kezelni. Épp ezért határozott úgy a Google, hogy az újonnan bevezetésre kerülő Page Experience, vagyis az oldal-élmény mutató a Core Web Vitals szempontok alapján fogja majd értékelni az adott weblapot. Ezek a következők lesznek:

  • LPC (loading), azaz meddig tart az adott oldalon a legnagyobb tartalom betöltése
    • 2,5 másodperc alatt jónak számít, 4 másodperc felett azonban már rossznak
  • FID (interactivity), azaz mennyi időt vesz igénybe, amíg kattintás után válaszol az oldal
    • ez a mérőszám 100 mikroszekundum alatt jó és 300 felett számít rossznak
  • CLS (visual stability), azaz a képernyő és a gombok elrendezése milyen, emellett mennyire stabilak a vizuális elemek, nem ugrálnak-e
Homokóra ikon

Azonban ez mit is jelent a weboldal tulajdonosoknak, illetve a Google SEO szempontjából? Most elmondjuk!

 Jó hír, hogy az új oldal-élmény algoritmus bevezetése nem fogja felülírni az informatív tartalom fontosságát, tehát nem fog bezavarni a SEO-nak, akkor sem, ha a weblap oldal élménye viszont minősíthetetlen. A Core Web Vitals mutatók egyfajta különbség tételként fognak szerepelni, nem lesznek fő indexelési tényezők.

Tehát ha van két weboldal, amelyek az eddigi szempontok alapján ugyanarra a keresési kulcsszóra van beállva, hasonló a tartalmuk, akkor az organikus találatok között ez az új mutató is fontossá fog válni abban, végül melyik oldal fog előrébb kerülni. Azonban valószínűleg nem lesz drasztikus a változás az eddigi rangsorolási elvhez képest.

Korábbi rangsorolási tényezőkkel egészül ki az oldal-élmény mutató a felhasználói élmény érdekében

A Google, a Page Experience algoritmus bevezetése előtt, a korábbiakban is igyekezett a felhasználói élmény növelésének érdekében létrehozni rangsorolási tényezőket. Ezek közé tartozik:

  • A https megléte, mely célja a felhasználók adatainak védelme
  • A mobilra optimalizáltság, hiszen már elengedhetetlen feltétel, hogy mobilon is meg lehessen tekinteni akármit
  • Szabálytalan pop-up ablakok használatának büntetése, így aki 2017-től nem szabályos felugró ablakot használ a weboldalán, az hátrasorolást kap.
  • A biztonságos böngészés, vagyis a weboldalnak ártalmatlannak kell lennie a felhasználó számára.

Tehát az új oldal-élmény algoritmust ez a négy eddigi elem és a további három Core Web Vitals elem fogja jelenteni.

Érdemes megemlíteni, hogy az új frissítés nem fogja értékelni az egész domain-t, hanem aloldal szintű lesz, tehát azokat fogja ezen szempontok alapján értékelni.

Akkor rossz a felhasználói élmény, ha lassú az oldalad

Egyik blogbejegyzésünkben már érintettük, mit is jelent a UX. Ehhez kapcsolódik, hogy az egyre növekvő weboldalak mérete, bonyolultsága és összetettsége mind hozzájárul ahhoz, hogy honlapok sokasága eléggé lassú.

Emiatt tény, hogy sok látogató inkább visszafordul egy adott weboldalról mérgesen és negatív véleménnyel egy csodálatos designal és felépítéssel rendelkező felhasználóbarát honlapról csak azért, mert a kattintástól több másodpec is eltelik míg a felület válaszol vagy éppen addig se jut el, hogy betöltsön, esetleg ugrálnak a vizuális elemek a lefelé görgetéskor.

Akkor rossz a felhasználói élmény

Az idéntől bevezetésre kerülő Page Experience tehát meg fogja tudni mutatni, hogyan érzékelik a weboldalakkal való kooperáció élményét a látogatók. Ezáltal a Google szeretné ösztönözni mindenkit a honlapjuk optimalizálására, így a felhasználói élmény minél magasabb szintű növelésére.

Mit kell tenni a felhasználói élmény javítására?

Érdemes tehát mihamarabb felülvizsgálni és megújítani honlapunkat, hogy minél nagyobb élmény legyen a látogatók számára annak használata. Ez, ha nem is fog egyelőre drasztikusan beleszámítani a keresőoptimalizálásba, azonban egy jól működő honlappal azonban biztosan nyerhetünk vásárlókat.

Az oldalad értékelését a Core Web Vitals szempontok alapján az alábbi ingyenes Google Page Speed Insights mutatóval ellenőrizheted!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

További bejegyzéseink

Hírlevél

Szeretnél az elsők között értesülni legfrissebb blogcikkeinkről!?
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Adatvédelmi szabályzat *