Alapvetően ma már reszponzív weboldalként van minden oldal elkészítve! Mindegy, hogy tableten, telefon képernyőjén vagy laptopon nézel egy adott tartalmat, elvárás az, hogy minden eszközön láthatóan, élvezhetően és közel azonosan jelenjen meg a felület. Erre alkalmas a reszponzív design alkalmazása!
A reszponzív weboldal alapvető tulajdonsága, hogy úgy alakítja ki a webes felületet, hogy az rugalmasan alkalmazkodik bármilyen képernyőhöz, böngészőhöz, így biztosítva megfelelő felhasználói élményt. Hiszen senkinek sem kellemes élmény, mikor a laptopján megfelelően működő weboldalt a mobilján nagyítani kell, ugrál össze vissza, a kicsi gomb nem érzékeli a kattintást és nem is tudsz eligazodni azon, hol is vagy az oldalon.
Kialakulásának hátterében a különféle felületek létrejötte áll, hiszen a kisebb, nagyobb képernyőméreteken mind-mind máshogy jelenik meg a tartalom. Meg kellett tehát felelni a mobileszközök felé támasztott igényeknek, hogy ott is optimálisan jelenjen meg maga a weboldal és tartalma.
Azonban, hogy még jobban tisztázott legyen, mennyire elengedhetetlen a reszponzív weboldal kialakítása, már a Google is értékeli, hogyan viszonyul az honlapod a különböző képernyőmérethez.
Hogyan kell elképzelni a reszponzív weboldal kialakítását?
A reszponzivitás tervezés és fejlesztés mellett jön létre, egyfajta módszertan, aminek hatására minden eszközön rugalmasan igazodik a weboldal a megfelelő megjelenésre.
A lényeg, hogy a tartalom alkalmazkodjon minden képernyőmérethez, úgy hogy rácsokhoz igazítva készíted el a design elemeket.
Mire optimalizálj?
Alapvetően 3 fajta nézetre kell optimalizálni a weboldalt, ezek pedig a mobilos nézet, a tablet kijelzője és maga az asztali gépeken való tartalom megjelenítés.
Hiszen tény, hogy a felhasználók többsége azonnal bezárja a különböző eszközön megnyitott weboldalt, ha az nem tölt be megfelelően és egyfajta negatív élményként fogja elraktározni, így a későbbi látogatását az adott weboldalra csökkenteni, esetleg teljesen megszünteti.
Miért jó, ha a reszponzív weboldal design-t alkalmazod?
- Pozitívan befolyásolja a visszapattanási arányt
- Mobilkompatibilis lesz a weboldalad
- A Google találati rangsorolásnál figyelembe veszi
- Gyorsabb lesz a weboldalad
- Hosszútávon költséghatékonyabb
- Segíti a felhasználói élmény növelésében
- Segíti a márkaarculat pozitív megítélését
- Könnyű weboldalkarbantartást eredményez
- Egyszerűsíti a webanalitika készítését
- Keresőoptimalizálás szempontjából előnyös
- Gyorsabb weboldalfejlesztés
- Magasabb konverziós arány
Ezeket tartsd szem előtt!
A mobilon, tableteken a felhasználók az ujjaikkal irányítanak, ami hatalmas különbség az egér használatához képest. Ezt figyelembe kell venni a kialakításnál, főleg a gombok, szövegek kialakításánál, hogy ne legyen probléma a kattintással.
A tájolás még az, ami nagyban különbözik a hiszen míg a laptopok képernyőjén a tartalom vízszintesen jelenik meg, addig a mobil eszközökön általában függőleges tájolásban olvassuk a tartalmakat. Illetve a görgetésnél is szem előtt kell tartani ezt a különbséget, az elrendezés szempontjából is.
A reszponzív weboldal kialakításának elemei:
- CSS media query
- Ezen funkció segítségével tudod meg többek között, hogy a látogatóid képernyőinek mekkora a mérete. A megszerzett információk alapján készülnek el a különböző stílusok, melyek a felhasználók képernyőjének felbontása, tájolása, mérete és egyéb fontos tulajdonságok alapján készülnek el.
- Ez alapján vált a hasábok méretét a különböző kijelzőméreteken, illetve nagyítja a betűméretet.
- Rugalmas képek
- Értelemszerűen a képeknek is méretarányosan kell változniuk a képernyő méretek változásával, és ne lógjanak ki az adott eszközön, minden tartalomnak láthatónak kell lennie.
- Rugalmas layout gridek
- A rugalmas layout gridek abban nyújtanak segítséget, hogy a tartalmi részek automatikusan méreteződnek, mert le tudják követni a lépernyő méretét a pixelek.
- Itt egy intervallumon belül tudnak egységes arculatot készíteni a webdesignerek a különböző képernyőkre.
Leellenőriznéd mennyire reszponzív a weboldalad?
Ha nem vagy tisztába azzal, hogy a weboldalad mennyire reszponzív, szerencsére már vannak eszközök, amikkel ingyenesen megnézheted az eredményeidet, hibáidat. Ilyen oldal például a Website Responsive Test, Am I Responsive, Responsive Web Design Chaker vagy éppen a Google Mobilbarát Teszt.
Amennyiben azt az eredményt kapod, hogy a weboldalad nem megfelelően reszpozív, akkor érdemes azon nyomban elkezdned ezen javítani, hiszen mint a cikkből kiderült, a különböző képernyőkre nem megfelelően optimalizált honlapok látogatása és ezzel együtt konverziója folyamatosan csökkeni fog.