Hogyan értelmezzük a színtant a webdesign-ban?

A színekről egész tudományágat építettek fel és pszichológiai hatásukat is bőszen vizsgálják régóta. Erről szól a színtan, mely nem csak a színek hatását, de életünkben betöltött szerepét is vizsgálja. Nem meglepő, hogy a webdesign területén is kulcsfontosságú lépés a megfelelő színek kiválasztása, hiszen ezek a vizuális kommunikáció alapkövei.

színtan

Nem elég egy színt csak úgy tetszés szerint kiválasztani, ugyanis fontos szem előtt tartani, hogy azok értéket, érzéseket, jelentés hordoznak magukkal, melyekre feltétlenül érdemes odafigyelni. Például, ha megbízhatóságot, stabilitást, biztonságot akarsz sugallani a weboldaladdal, akkor érdemes acélkék, grafitszürke, fehér színeket alkalmaznod, míg ha egészséggel kapcsolatos a vállalkozásod, akkor a zöld, napsárga, halványkék színeket használják elsősorban. Ezek természetesen nem kőbe vésett szokások, csak a jelentéstartalom alapján kialakult látásmód. Ezzel is foglalkozik a színtan. Ehhez azonban a későbbiekben még visszatérünk.

A színtan esetén alapvető, hogy a színkör meghatározásával kezdjünk! Ezt Newton 1666-ban határozta meg a színelmélettel együtt, melyeket azóta is használunk.

Alapszínek a színtanban

Ha az alapszínekről beszélünk, akkor tisztázni kell először, hogy a színeket több csoportba is tudjuk osztani. Vannak az elsődleges, másodlagos és harmadlagos színek.

Az alapszínek a színtan szerint avörös, kék és sárga, melyek összekeveréséből jön létre az összes többi szín, ezek másnéven az elsődleges színek.

Ezeket használjuk a másodlagos színek létrehozásához, mégpedig úgy, hogy kettőt összekeverünk belőlük. Ilyen például a narancssárga, a zöld, vagy éppen a lila.

Nem nehéz kitalálni, hogy a harmadlagos színek az elsődleges és másodlagos színek kikeverése által keletkeznek.

Ezen színek, vagyis másnéven a tiszta színekhez való fekete vagy fehér hozzáadásával keletkeznek a színárnyalatok

Színpárok

A színkörben egymás mellett álló, hasonló színeket nevezzük színpároknak, mint például a sárgászöld és zöldessárga.

Komplementer színek

A színelmélet szempontjából beszélhetünk komplementer színekről is. Képzeljük el egy színkört. Ezen a színkörön az egymással szemben álló színeket nevezzük komplementer színeknek. Ilyen például a narancsvörös-kékeszöld, sárgászöld-lilásvörös vagy éppen a piros és a zöld színpárok.

Ezen színek minden tervezői és alkotói folyamatnál fontosak, hiszen nagyon jól kiegészítik egymást. A kontrasztja, amiről később még szót ejtünk, alkalmazható kiemelésekhez és figyelemfelkeltéshez.

Színsémák

színséma

Monokróm színséma

Egy szín különböző árnyalatainak használatát nevezzük monokróm színsémáknak. A minimalizmus és letisztultság megtestesítői a honlapok design-jában, emellett nyugtatók a szemnek.

Kontrasztos színséma

Ebben az esetben a színkör ellentétes oldaláról választasz színeket és azokat kombinálod. A kontraszt megteremtése nem csak fókuszt teremt, de elősegíti az átláthatóságot is.

Triád színséma

A színkörben egyelő távolságra elhelyezkedő 3 szín kiválasztását és felhasználását jelenti, melyek tökéletesen képesek kiegészíteni egymást és harmóniát is teremtenek.

Színek hatása az életünkben a színtan szerint

Lehet még nem gondoltál bele, de a színek hatással vannak a hangulatunkra és tudat alatt befolyásolni tudják a döntéseinket. Ezért fontos, hogy megfelelően, a megfelelő helyen használd őket. A webdesign-ban, ahol a látványnak mindent tudnia kell kommunikálni, még inkább megsokszorozódik a szerepe.

  1. meleg színek

A nevében is benne van, hogy melegséget árasztó színekről beszélünk, amelyek a konformitás és az öröm felé tudják befolyásolni érzelmeinket. Ezek a színkör egyik felén találhatóak, mégpedig a sárgától a liláig.

  1. hideg színek

Ezek azok a színek, amelyek kicsit távolságtartóak, ridegebbek mégis a következetességet és letisztultságot tudják közvetíteni. Kizárásos alapon ezek helyezkednek el a színkör másik felén. Ilyen a kék, zöld, ciánzöld, stb.

  1. semleges színek

A szürkét, feketét és fehéret pedig semleges színeknek szokás nevezni.

Színek jelentése

Most az elfogadott színtan szerint bemutatjuk néhány színnek a magával hordozott jelentéstartalmát, illetve az érzelmeket, amiket közvetíteni lehet vele.

színek

Piros:

A szerelem, szenvedély, izgalom, impulzus, veszély és figyelmeztetés színeként szokták elsősorban alkalmazni. Webdesignban kiemelések, gombok, figyelemfelkeltő részek kiemelésére használják. Illetve piros a színe a YouTube-nak, a Pinterest-nek, Coca-Cola-nak is.

Sárga:

Vidámság, játékosság, szórakozás és kíváncsiság színeként emlegetik. Webdesign-ban a mattabb, halványabb árnyalatait érdemes használni, ugyanis az intenzív sárga megerőlteti a szemet.

Narancs:

Melegség, kényelem, kreativitás, erő, energia megtestesítő színe. Webes felületen rikítóan hat, így figyelemfelkeltésre használják leginkább.

Zöld:

Egészség, pénz, állatok, természet, gyógyítás, élet, harmónia közvetíthető vele. A zöldet weboldalak színeként előszeretettel alkalmazzák, ugyanis kiegyensúlyozottságot és nyugalmat sugall. Zöld a színe például a BP-nek vagy a Starbucks-nak is.

Kék:

Siker, megbízhatóság, nyugalom, komolyság, szakszerűség érzését kelti. A kék igazán sokrétű felhasználást enged a webdesin-ban, ugyanis nemtől függetlenül a legkedveltebb szín. Gondoljunk csak bele, hogy kék színt választott magának a Facebook, Twitter, Skype is.

Fehér:

egyszerűség, tisztaság, érinthetetlenség színeként alkalmazzák. Számos weboldal háttérszínként alkalmazza, minimalista oldalak kedvelt színe.

Fekete:

Webdesign-ban egyszerre kölcsönös elegáns és hivatalos, azonban figyelemfelkeltő külsőt a weboldalaknak.

!!Vigyázat!!

A színek ezen jelentése kultúránkét változik. Amennyiben webdesign-t készítesz külföldre, érdemes előtte feltérképezni, az adott kultúrában egy-egy színnek milyen szerepe, mondanivalója van.

A webdesign-ban használatos színekről további érdekességekkel készülünk a következő blogunkban!

színek szerepe a kultúrában
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

További bejegyzéseink

Egy kis összegzés a webauditról

A webaudit nem más, mint weboldalak, webáruházak informatikai felülvizsgálata, illetve észlelt működési vagy fejlesztési hibák kijavítása, az oldal optimalizálása. Ez egy bizonyos honlap elemzési tevékenység,

Bővebben »

Hírlevél

Szeretnél az elsők között értesülni legfrissebb blogcikkeinkről!?
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Adatvédelmi szabályzat *