A technológiai és technikai változások egyre nagyobb méreteket öltenek, amelyek segítségével egyszerűbben és gyorsabban tudjuk a céljaink eléréséhez elengedhetetlen elemzéseket elvégezni. Ezek a technológiák kulcsfontosságú szerepet töltenek be a piackutatás fejlődésében.
De mi is pontosan a piackutatás? A piac és annak résztvevői, a helyzetük, erősségük és gyengeségük, a piac változásai, illetve a fogyasztó magatartásának feltérképezése. Nézzük meg a legújabb piackutatási trendeket!
Geolokációs, azaz eseményalapú felmérések
A Geolokációs felmérések lényege, hogy a legkülönbözőbb eszközök és a földrajzi helyszínek közt gyakran helyet változtató lakossághoz hozzáférésünk legyen, ezáltal mikroszegmentációt és fogyasztói profilokat hozhatunk létre.
A Geolokációs, pl. az IP cím nyomkövetésére épülő technológia (amikor fogyasztókat anonim módon lehet megcélozni földrajzi indikátorokon keresztül) segítségével felmérések épülhetnek ezekre a fogyasztókra, így passzívan gyűjthetjük róluk az adatokat.
Ez a technológia azonban csak úgy működhet, ha a fogyasztók az okostelefonjaikra telepítik a natív applikációt.
Okostelefonos alkalmazásokba beépített visszajelzési lehetőség
A meglévő okostelefonos alkalmazásokban, a játékok és az egészségügyi, sport és életstílus applikációkban rengeteg lehetőség rejtőzik. Az emberek egyre inkább a mobil eszközökön és alkalmazásokon keresztül élik az életüket, így lehetőség nyílik arra, hogy kutatásokkal újabb utakat és információkat gyűjtsenek.
Tehát a lényeg összefoglalva, hogy a kutatáshoz felhasznált csatorna az alkalmazás legyen úgy, hogy az a fogyasztói élményt ne rontsa, így ez lehetővé teszi az igazán nagy volumenű kutatások lebonyolítását.
A piackutatás ‘Appifikációja’
Különböző eredmények azt mutatják, hogy bőven vannak vásárlási hajlandóságot mutató vevők (kutatásvásárlók), akik kifejezetten keresik az interneten az egyszerűsített, könnyen elérhető és megfizethető kutatási termékeket és szolgáltatásokat. Ezek részben vagy teljesen automatizáltan működnek. Olyan – számítógépen vagy mobil eszközökön futtatható – kutatási célú alkalmazásokat és „piactereket” szeretnének létrehozni, melyekkel jobban értékesíthetők a piackutatási módszerek.
Tehát a jövőben számos alapvető kutatástípus lesz elérhető, megvásárolható valamilyen webáruházból és pár kattintással online futtatható.
Automatizált mintavétel
A fogyasztói minták, panelek automatizált és optimalizált kereskedése (vásárlása, eladása vagy cseréje) jelenleg inkább a hirdetési és a pénzügyi iparágra jellemző, a kutatási szektorra kevésbé, de dolgoznak ennek megváltoztatásán.
Ahhoz, hogy ez a bizonyos trend nagymértékben elterjedhessen, további standardizálás szükséges a kódolási definíciókat és a terminológiát, valamint az API infrastruktúrát illetően.
(API= egy program azon eljárásainak és használatának dokumentációja, amelyet más programok felhasználhatnak)
Adatszintézis
Ez a kutatásokból származó ügyféladatok integrálását és felhasználását jelenti, hogy e módszerrel teljes képet nyerjünk a fogyasztókról vagy egy adott szektorról.
A ‘Vásárlók Hangja’ (Voice of the Customer – VoC) egy olyan jelenleg már létező, kulcsfontossággal bíró eszköz, ami beemeli a CRM és az EFM rendszereket a piackutatásba és ezek segítik a fontos insightok feltárását.
Néhány szolgáltató már alkalmazza ezt; nagyon jó példa az a funkció, mely a kutatási adatokat más bevitt adatokkal összevetve elemzi, mint például a fogyasztók vásárlási szokásai, tranzakciós trendek és demográfiai adatok.
Ha érdekel, hogyan kezdj neki a piackutatásnak és mik az alapjai, akkor olvasd el a piackutatás alapjairól szóló blogunkat is.