Szeretnéd, hogy a márkád belevésődjön az emberek fejébe és azonnal a Te márkád jusson eszébe egy adott termékről? Hogy egy közösséget alakíts ki vele? Akkor Neked ideje elkezdened foglalkozni a márkaépítéssel, melynek alapelemeit a cikkünkből most megismerheted. Hoztunk ugyanis néhány fontos lépést, melyek elengedhetetlenek lesznek a folyamat során. Kezdjük is!
A branding, avagy márkaépítés a márka tudatos kifejlesztését, felépítését jelenti. Ennek célja, hogy kialakítsd a vevők mit gondoljanak a termékedről/szolgáltatásodról és ha a márkád említésre kerül, legyen egy pozitív kép a fejükbe róla, ami elsőre beugrik.
Emellett fontos, hogy a jól felépített márka okot ad a vásárlónak, hogy a versenytársak termékei helyett a te termékedet válasszák, így egy jól átgondolt márkaépítéssel versenyelőnyre is szert tehetsz. Ez egy tudatos folyamatnak kell, hogy legyen és fontos, hogy jelentést adjon a márkának, váljon ezáltal fogalommá.
Melyek az elengedhetetlen lépései a márkaépítésnek?
- A márkaépítés előtt a legfontosabb a célközönség meghatározása.
Fel kell tenni ilyenkor a kérdést, kik azok, akiket meg akarsz szólítani a márkáddal?
Többfelé ágazó, mégis konkrét köröket kell meghatározni. Például buyer persona meghatározása, amiről már egyik előző cikkünkben írtunk, továbbá partnerek, szállítók, ideális munkavállalók azonosítása.
- Ezután meg kell fogalmazni, hogy mi az az üzenet, amit a márka sugalljon, hordozzon magába, tehát mi a márkaküldetés. Ezeket minden egyéb arculati elem előtt érdemes és kell lefektetni. Azt szeretnénk, hogy tudják rólunk, mi a környezettudatosság jegyében készítünk ruhákat, vagy éppen fiatalos lendülettel, barátságos hangulattal és megbízhatósággal nyújtunk marketing szolgáltatást.
A küldetést minél konkrétabban és minél megfoghatóbban kell meghatározni.
- Ehhez szorosan hozzákapcsolódik azon jellegzetességek meghatározása, melyek a márka értékét és különlegességét jelentik.
Tehát mi az ami EGYEDI a te termékedben, mi a versenyelőnyöd? Mit nyer veled a vevő? Vagy éppen mi az a probléma, amelyet megoldasz neki? Mik a legjellemzőbb tulajdonságai a termékednek?
Itt nem kell nagy világmegváltó egyediségre gondolni, hiszen a részletekben megbújó különbözőségek is éppúgy jelenthetnek előnyt. Ezek később már nagyon nehezen és sok pénz beleölésével változtathatóak, így nagyon fontos ezt jól meghatározni.
- Közvetítheted egyediségként a rugalmasságot, ahogy az ügyfelekhez viszonyulsz,
- a garanciát minden termékre, mellyel sugallod, hogy tökéletesen megbízol benne,
- de azt is lehet kommunikálni, hogy te az érthető és jó hangulatú konzultációinktól vagy egyedi.
- Ezen elemek meghatározása után jöhet a képi világ tervezése. Logikusan is hat, hogy az alapok, irányelvek meghatározása után tudjuk csak elkezdeni az arculatot és a márka vizuális elemeinek megtervezését.
Pontosan mik is ezek?
Fontos a szín, a név, szlogen, logó meghatározása, mely mind mind sugallja a márka célját, küldetését, üzenetét és hogy kiket akar megszólítani. A kreatívosok ilyenkor készítik el a vállalkozás számára az arculati kézikönyvet. Ezután tudatosan kell használni a színeket és az egyéb vizuális elemeket a különböző megjelenésekkor.A weboldalon, névjegykártyán, közösségi médián, plakátokon , rendezvényeken és az összes eseményen, ahol a termék megjelenik.
A szlogen kitalálásánál érdemes szem előtt tartani, hogy 2-5 szónál ne legyen több, emellett fejezze ki a fő céljaidat, küldetésedet.
Ezen meghatározott paraméterek fogják végigkísérni a céget vélhetően egész működése során. Ezen elemeket a kommunikáció során folyamatosan használni KELL.
Az elején érdemes erre több pénzt szánni, hogy így mihamarabb meg tudjon ismerni minket a célközönségünk. Az értékeinket pedig mindig szem előtt kell tartani és minden tevékenységünk során ezt kell közvetíteni.
A márkád, mint közösség
Végül fontos megemlíteni, hogy a márkát a célközönségednek építed, tehát ők a legfontosabbak neked. Így nem szabad elfeledkezni a közösségépítésről, a hovatartozás erősítéséről, a márkalojalitás kialakításáról. Fontos foglalkoznod az ügyfélszolgálat megfelelő kiépítésével, illetve a vevőgondozásról.
Elengedhetetlen kötelességed, hogy bármikor kapcsolatba tudjanak veled kerülni az érdeklődők, a vevőid, és mindezt örömmel tedd, hiszen a személyes kapcsolatokat nagyon tudják értékelni az ügyfeleit.
Fontos! A márkád építésekor ne az eladásra fókuszálj! A vevő igényeiről, problémáiról, a cég megkülönböztetéséről kell szóljon. Ezekre tökéletes platformok a közösségi média, a személyes találkozásokra esélyt adó kiállítások.